NLT symposium op het IJburg College

Leerlingen die het vak Natuur, Leven en Technologie (NLT) volgen hebben in de afgelopen periode toegewerkt naar het opzetten van een onderzoek en een pitch om €500.000,- aan onderzoeksgeld in de wacht te slepen. Naast leerlingen van het IJburg College hebben ook leerlingen van het St. Ignatiusgymnasium, Damstede Lyceum en De Vinse school hieraan gewerkt. Zij hebben hun pitch gepresenteerd tijdens het symposium op het IJburg College.

Het project is opgezet vanuit de vraag: ‘wat doet een wetenschapper en hoe ziet het werk er in het dagelijks leven uit?’ Maar nog belangrijker is het proces achter onderzoek doen. Vaak horen we alleen de resultaten van onderzoek maar een groot deel van het werk is het vergaren van onderzoeksgeld na het bedenken van een goede wetenschappelijke onderzoeksvraag. Hoe wordt de kwaliteit van de onderzoeksvraag bepaald? Wat levert het op en voor wie is het van belang? De maatschappij of alleen nieuwe kennis voor de wetenschap(per)? Er moet dus een goed onderzoeksvoorstel komen en gekozen worden om gefinancierd te worden.

In de aftrap van het project hebben de leerlingen gezamenlijk een lezing gevolgd van Dr. Harm van der Geest over zijn onderzoek en het dagelijks leven en werk van een wetenschapper. Daarna zijn zij zelf op zoek gegaan naar een onderwerp en wetenschapper. Ze hebben zich zo goed als mogelijk ingelezen in het werk van de wetenschapper en deze geïnterviewd. Uit de opgedane kennis hebben ze een onderzoeksvraag bedacht als vervolgonderzoek op het huidige onderzoek van de wetenschapper.

Na enkele weken was er een tweede bijeenkomst waarbij er twee wetenschappers de strijd aan gingen om zelf die “500.000” euro in de wacht te slepen. De wetenschappers Dr. F.P. (Frank) Wesselingh van het Naturalis en Dr. Martijn Egas van de Universiteit van Amsterdam gingen de strijd aan en gaven een pitch waarbij de leerlingen van de vier scholen als jury optraden en een winnaar verkozen.

De afsluiting vond plaats tijdens het symposium. Docent Nick Hendriks van het IJburg College geeft aan: ‘ik heb vier uur lang hele mooie en goede presentaties gezien, veel geleerd en was na afloop erg trots op de leerlingen, maar vooral op (mijn) leerlingen van het IJburg College natuurlijk. Zij deden voor de eerste keer mee en zijn door de jury als winnaar gekozen. Door de stemmen van het publiek zijn ze uiteindelijk op de tweede plek terecht gekomen. Het onderwerp was uiting van genen in de hersenen bij PTSS met de mooie onderzoeksvraag: Hoe variëren genen in de hersenen bij mensen met extreme PTSS in vergelijking met milde PTSS?
Heel goed gedaan 5VB en super knap van Razen, Sylvia en Marijn!’


Foto: NLT symposium op het IJburg College