Het IJburg College is een brede school voor vwo, havo en vmbo. Wij bieden onderwijs aan leerlingen met een basisschooladvies vmbo (basis/kader, kader en theoretische leerweg), havo en vwo. Wij stellen minimumeisen aan het basisschooladvies, zodat zo veel mogelijk leerlingen onze school met succes kunnen doorlopen.

 

Wij laten geen leerlingen met een lwoo- indicatie toe.

 

Samen met de medewerkers, de leerlingen, hun ouders of verzorgers en de mensen om ons heen bouwen we aan de leergemeenschap. Onze blik is daarbij altijd van binnen naar buiten gericht.

 

Het IJburg College heeft een vast dagritme, met vaste begin- en eindtijden. Elke schooldag hebben leerlingen verschillende en afwisselende leeractiviteiten, zodat ze zo geconcentreerd mogelijk kunnen werken en leren. Daarbij werken de leerlingen in de onderbouw afwisselend in heterogene en in homogene groepen, gemengd dan wel op hun eigen niveau. Een belangrijk principe daarbij is: samen waar dat kan en op niveau waar nodig. De stamgroepen of coachgroepen vormen de thuisbasis voor de leerlingen en hebben een evenwichtige opbouw naar niveaus.

 

Op onze website onder het kopje, over de school, staat veel informatie over onze missie en visie, onze manier van werken en de leergemeenschap. Daar zijn allerlei praktijkvoorbeelden te vinden van de manier waarop onze leerlingen leren en de resultaten daarvan. Aan de hand daarvan kunnen  kinderen en ouders bekijken, voor welke leerlingen we een geschikte school zijn. Kwaliteiten van leerlingen, die wij belangrijk vinden om kansrijk op onze school te zijn, zijn initiatief nemen, verantwoordelijkheid dragen, willen leren van en met elkaar en verantwoording afleggen.

 

Om onze leerlingen kennis te laten maken met alle facetten van de samenleving werken we niet alleen met opdrachten in de werkelijkheid, maar is op het IJburg College ook een bijzondere rol weggelegd voor maatschappelijke en beroepsgeoriënteerde stages, voor kunst en cultuur, internationalisering en voor sport en bewegen. Tijdens het tweede leerjaar doen al onze leerlingen jaarlijks een maatschappelijke stage, en op het gebied van kunst en cultuur hebben we elk jaar projecten met externe partners. In vrijwel elk leerjaar zijn er excursies en contacten met scholen in het buitenland.

 

Tot slot: we zijn een gezonde school, wat betekent dat we veel aandacht besteden aan sport en bewegen en dat we niet alleen onze leerlingen onder schooltijd een gezonde leefstijl proberen bij te brengen, maar hen ook stimuleren om in hun vrije tijd actief aan sport te doen. Leerlingen vooral ook zelf laten ontdekken waar ze goed in zijn en waar hun passie ligt, is wat we willen stimuleren. Een voorbeeld daarvan zijn de workshops en de talenturen op de vrijdagmiddag, waar de leerlingen zelf kunnen kiezen uit een breed en gevarieerd aanbod.

 

Het IJburg College is een digitale school waar elke leerling met een eigen tablet werkt. Wij kennen geen schoolboeken; leerlingen gebruiken lesmateriaal dat op een elektronische leeromgeving staat. Het waarom daarvan is dat ons betekenisvolle onderwijs, waarin van en met elkaar geleerd wordt in het ‘echte’ leven, zich niet leent voor methoden die door educatieve uitgevers op de markt gebracht worden. Docenten ontwerpen lessen en het daarbij horende materiaal zelf. Het gebruik van digitale leermiddelen is geen doel op zich. Wij spreken dan ook van ‘door ICT ondersteund leren’. Over de manier waarop we willen dat leerlingen met hun tablet omgaan, hebben we een ICT-protocol opgesteld, dat elke leerling en ouder/verzorger ondertekent. Dat protocol is ook te vinden op onze site.