Al een aantal jaren voert “EMIC ” projecten uit op diverse middelbare scholen. Dit keer kwam EMIC projects langs voor het VMBO. Alle derdejaars leerlingen uit het VMBO hebben meegedaan aan het project van EMIC.

 

In de projecten van EMIC gaan leerlingen met een voor hen onbekende groep mensen uit de maatschappij in gesprek over een actueel thema om vervolgens een artistieke vertaling te maken van de gedeelde verhalen en ervaringen.

 

Onze leerlingen zijn in gesprek gegaan met Syrische statushouders. Nezar, Nouf, Nasam en Yazan zijn naar onze school gekomen om over hun leven in Syrië en de reis als vluchteling te praten. Hoe het allemaal gekomen is en wat ze hebben meegemaakt, maar ook over het leven in Nederland nu. Wat ze nu aan het doen zijn en hoe zij zich voelen en ontwikkelen in Nederland. De gesprekken werden afgewisseld met creatieve- en leerzame opdrachten. Zo werd er een collage gemaakt over ‘thuis’, een filmpje waarin opgekomen wordt voor een verworven vrijheid, een emotie portret van klei, is er een documentaire bekeken en zijn er allerlei korte andere opdrachten gedaan om je goed te leren inleven in een ander. Er kwam van alles aan bod.

Wij zijn als culturele activiteit naar het Tropenmuseum gegaan om daar een aansluitende tentoonstelling (genaamd “Things that matter”)  te bekijken. De leerlingen kregen daar een interactieve rondleiding.

Er is dus veel gedaan en veel geleerd. 

Er is een hoek in de deelschool ingericht voor deze tentoonstelling. Onze dank gaat uit naar Nathalie Roos en Sanne Wichman van Emic projects en natuurlijk naar alle gastdocenten die zijn langs geweest.