Enkele weken geleden zijn we op het IJburg College gestart met het geven van de cursus ‘Computer Science Certificate’ in alle klassen 3HV. Bijzonder: het IJburg College is de eerste school in Amsterdam waar we deze pilot draaien. Dit betekent dat de leerlingen mee kunnen denken over de verbetering van het materiaal. Tevens doen de leerlingen zelf een poging om aan het einde van het traject het certificaat te behalen.
 
Computer Science Certificate is een initiatief van VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek in samenwerking met Universiteit Leiden en Radboud Universiteit en wordt mogelijk gemaakt door Salesforce.org
 

Wat is programmeren? 
Programmeren is als creëren en je kunt het overal gebruiken: bijvoorbeeld in de wetenschap, kunst, muziek, mode en de sport. 
Tijdens dit vak ga je op een creatieve manier aan de slag om meer te leren over programmeren. 
Interactieve verhalen of mooie kunstwerken programmeren is slechts een greep uit de vele mogelijkheden.
Stap voor stap leer je meer over programmeren en ga je ook aan de slag achter de computer met de programmeertaal Python.
Uiteindelijk heb je een mooi programmeer-certificaat op zak waarmee jij bent voorbereid op de toekomst.
De lessen zijn bedoeld voor leerlingen die nog geen of weinig ervaring hebben met programmeren.
Wat moeten de leerlingen doen om het certificaat te halen?
Iedere week krijgen de de leerlingen tijdens het reguliere lesuur Informatica uitleg en oefening. Daarnaast zullen de leerlingen deels thuis en deels op school een opdracht online moeten maken, het kan op een iPad maar het is fijn als ze de beschikking hebben tot een computer. Aan het einde van het schooljaar zullen ze een toets maken en als de opdrachten en de toets met een voldoende zijn afgesloten zullen ze een certificaat ontvangen.
 
Waarom dit certificaat?

Veel jongeren sluiten op voorhand bèta, techniek en ICT uit zonder te onderzoeken of ervaren wat de opleidingsmogelijkheden en loopbaanperspectieven zijn. 
Het doel van dit certificaat is het bieden van een trainingsprogramma aan jongeren om ze computerwetenschappelijke basiskennis leren, hun zelfvertrouwen te versterken en ze te motiveren het vak Informatica in de tweede fase van het secundair onderwijs te kiezen en zich mogelijk in te schrijven voor informatica / STEM (Science, Technology, Engineering, Math) na hun eindexamen. 
 
Samengevat: iederéén kan leren programmeren en door het geven van deze training willen we jongeren inzicht geven in wat ze kunnen en ze motiveren voor een richting die ze wellicht zonder onderzoek op voorhand zouden hebben uitgesloten. 
 
Daarnaast biedt het certificaat perspectief voor een toekomst waarin leerlingen kunnen aantonen computerwetenschappelijke basiskennis op te hebben gedaan. 
 
Het certificaat is opgezet in meerdere modules. Vanuit de context Nederlands, Kunst en Aardrijkskunde leren de leerlingen praktische toepassingen van programmeren. Afhankelijk van de beschikbare tijd in het schooljaar kunnen de leerlingen één of meerdere modules behalen.
 
Met behulp van de feedback van de leerlingen en de opgedane inzichten tijdens deze pilot kan het materiaal extra worden verbeterd. Het doel is een complete training aan te kunnen bieden om de computerwetenschappelijke basiskennis van jongeren en het zelfvertrouwen hierin te verbeteren.