De nieuwe directeur bestuurder vertelt: IJburg College is een top school! 

Richard Troost is een ervaren schooldirecteur, van huis uit psycholoog met een groot hart voor kinderen. Hij vertelt kort over de nieuwe plannen, waarom hij het IJburg College zo bijzonder vindt en hoe hij de toekomst van onze school ziet.
 
Waar bent u goed in?
“Ik heb veel aardigheid in kinderen. Ik vind kinderen uitermate leuk en ben eigenlijk altijd al bezig met de vraag hoe we een krachtige leeromgeving voor leerlingen en medewerkers kunnen creëren. Ik denk dat ik goed ben in het enthousiasmeren en meenemen van medewerkers voor de ontwikkeling en doelstellingen van de school. Ik kan mensen in hun kracht zetten, goed luisteren om vervolgens een volgende stap met hen te maken ”.  
 
Wat zijn de nieuwe doelstellingen van de school?   
“IJburg College heeft twee prachtige gebouwen, heeft een moderne onderwijsvisie, goede jonge leraren. Er is veel energie in de school, mooie projecten, maar ook degelijke lessen. IJburg College heeft alles in zich om een topschool te zijn.  We hebben de financiën onder controle en we kijken naar wat we kunnen verbeteren in de kwaliteit van het onderwijs, ons pedagogisch klimaat, ons personeelsbeleid en de zorg voor de kinderen die extra zorg nodig hebben. De communicatie in en rondom de school zal ook worden verbeterd. En het mooie is natuurlijk dat IJburg in een stadsdeel staat waar groei voor de school verder mogelijk is”.
 
Onderwijskwaliteit
“Doelstelling is dat wij in het aankomend schooljaar een slagingspercentage hebben boven landelijk gemiddelde. Dat kunnen wij halen. Op het moment dat leerlingen in een examenklas binnenstappen, krijgen zij een doelgericht 
examenprogramma. Focus ligt op de kernvakken en de profielvakken van de desbetreffende leerling. Daar krijgen de leerlingen ondersteuning bij. Maar daarnaast moet de leerling zelf ook hard aan de slag. En vergis je niet: kinderen die hard moeten werken en prestaties moeten leveren, vinden dat ook fijn om te doen. Dan kunnen kinderen trots zijn op zichzelf en dat is goed voor hun zelfbeeld! 
Dit is echt wat de school nu goed moet regelen: een bepaalde mate van strengheid. IJburg College is een school met een enorm vertrouwen in kinderen en een zeer positieve aanpak. Ik denk af en toe dat het wel wat strenger mag”. 
 
“De visie van onze school is gebaseerd op de gedachte van betekenisvol onderwijs. Toen ik vroeger op school zat vroeg ik nog weleens aan de meester waarom ik dat en dat moest leren . Ik kreeg dan als antwoord dat het nodig was voor later. Uiteindelijk ging ik pas opletten als er bij gezegd werd dat er een toets van kwam. Op het IJburg College wordt direct duidelijk waarom je iets leert. Je leert het namelijk aan de hand van voorbeelden uit de echte werkelijkheid. Dat vind ik mooi. Het levert spannend en motiverend onderwijs op. Ook dingen als respect, burgerschap met elkaar dingen leren zijn van belang.  Wij denken echt na over wat voor burgers wij als school afleveren. Initiatief nemen, verantwoordelijkheid dragen zijn daarbij belangrijk. 
Uiteindelijk gaat het er ook natuurlijk om dat we scherp in de gaten houden dat het onderwijs moet voldoen aan de eisen van de onderwijsinspectie. Het moet goed zijn, de begroting moet kloppen en de kinderen moeten het ook erg leuk vinden op school!”  
 
Waarom het IJburg College?
“Het IJburg College is een hele complete school’., Ik werk hier nu een maand en ik zie hele vriendelijke kinderen, goed onderwijs, hele ervaren en betrokken docenten en twee prachtige gebouwen! Wij willen niet alleen de kinderen op cognitief niveau verder brengen maar wij willen ook completere mensen van hen maken. Daar hebben wij prachtige programma’s en projecten voor. Het bevalt mij prima en hoop de school een stap verder te kunnen helpen”.
 
CV Richard Troost
De vorige eeuw geboren in Rotterdam
 
Middelbare school en Pedagogische Academie (bevoegd onderwijzer), vervolgens Doctoraal studie Psychologie
 
Leraar en directeur geweest in het PO, VO, MBO en HBO.
 
Sinds 1998 werkzaam vanuit het eigen bedrijf RC Troost Consultancy.
 
Voorstander van scholen die zich daadwerkelijk de vraag stellen hoe kinderen het best kunnen leren en hoe ze uitgedaagd worden. 
 
Zijn opdracht hiervoor: directeur bestuurder van Avicenna College Rotterdam (Islamitisch voortgezet onderwijs).
 
Vanaf maart 2018: Ad interim Directeur- bestuurder IJburg College.