Emma-Sophie Smit kwam in het schooljaar 2012/2013 in de basis/kader klas van het IJburg College. Haar basisschooladvies was namelijk basis/kader niveau. In het schooljaar 2017/2018 verlaat zij onze school met een Havo diploma!
Wij stelden haar een paar vragen:  
Emma-Sophie, hoe heeft de school bijgedragen aan dit opstroom succes?  
“De grootste bijdrage van de school in de afgelopen jaren is het vertrouwen geweest. Ik wilde toen ik hier op school kwam enorm graag een niveau omhoog stromen en door het vertrouwen en de kans die de docenten mij hebben geven is dat gelukt, niet één maar zelfs twee niveaus ben ik opgestroomd! Door dit vertrouwen en de goede coaching in de onderbouw had ik een stevige basis die mij enorm heeft geholpen in de bovenbouw”. 
 

En wat is jouw eigen bijdrage geweest?
“Mijn motivatie om mijn best te doen. Ook bij de toetsen en eindopdrachten! Dat ik twee niveaus omhoog ben gegaan is echter niet omdat alles zo makkelijk was en vanzelf ging. Ik heb enorm veel doorzettingsvermogen. Dit heb ik telkens laten zien.  In de bovenbouw heb ik keihard gewerkt om mijn havo diploma te halen! En het is gelukt!” 
 
Wat zijn momenten die je nooit zult vergeten, wat zal je altijd bijblijven?
"Uiteraard de excursies:  naar de Ardennen in het eerste jaar en in het tweede jaar naar Londen. Maar ook de eindopdrachten en vele presentaties. Het reflecteren op het IJburg College is een wekelijkse bezigheid. Op een gegeven moment heb je er geen zin meer in.  Maar als ik er op terug kijk, heeft het mij toch enorm geholpen en gebracht tot waar ik nu ben...met een havo diploma in mijn zak"!
Wat maakt het IJburg College zo bijzonder voor jou? 
"Als ik kijk naar het IJburg College en wat het voor mij persoonlijk bijzonder heeft gemaakt is het de band met de leraren die je maakt. Op de meeste middelbare scholen moet je de leraren bij de achternaam noemen maar dit is niet het geval op het IJburg College. Je noemt de leraar gewoon bij de voornaam waardoor je een persoonlijkere band opbouwt. Het is daarom ook niet raar als een leraar aan het begin van zijn les twee minuten vertelt over zijn blind date van afgelopen weekend. Zo bouwde ik een persoonlijke band op met veel leraren en werd het bijna moeilijker om afscheid te nemen van de leraren dan van mijn medeleerlingen".